Wandelen door de Schammer

Een wandeling door de oude kern van Leusden naar natuurgebied de Schammer. Onderweg loop je door het Princenhofpark, bewonder je de architectonische nieuwbouw van AFAS en kan je reeën spotten in de Schammer.

Beschrijving van de activiteit

Lengte: 6 of 8 km

Je start de wandeling in Winkelcentrum de Biezenkamp, een van de drie centra in Leusden. Vanuit het midden plein ga je linksaf richting de Hamersveldseweg.  Aan de overkant van de parkeerplaats zie je het ‘oude gemeentehuis’ dat dienst heeft gedaan tot 1980. Steek de weg eerst over en ga direct linksaf (je loopt nu langs de weg). Na 100 meter ga je rechtsaf de Rozendaallaan in. Aan het eind op de T-splitsing ga je linksaf de Hohorstlaan in en na 50 meter rechts de Rossenberglaan. Direct na de bocht heb je aan de rechterkant de ingang naar Park Princenhof. Ga hier het kiezelpaadje in.

Park Princenhof

Het park Princenhof is een langgerekt Park en bestaat uit meerdere vijvers. Loop het pad af, over het water naar de T-splitsing en sla hier rechtsaf. Je loopt nu langs de vijvers noordwaarts. Na 200 meter steek je de Burgemeester de Beaufortweg over en vervolg je het wandelpad. Sla linksaf en volg de bocht naar rechts. Het wandelpad gaat over een paar houten bruggetjes. Aan het eind hou je links aan en loop je het park uit, steek hier de straat over schuin over (Olmenlaan) en loop richting het architectonische pand van AFAS. Aan de linkerzijde zie je het AFAS theater waar vanaf september ’14 de musical’ gaat draaien over het leven van Johan Cruijf.

Volg de Olmenlaan verder en sla op de rotonde met de Zwarteweg linksaf. Na 100 meter sla je bij de verkeerslichten weer linksaf en volg je het voetpad langs de vijvers van AFAS.

AFAS, nieuwbouw in Leusden

Loop richting de verkeerslichten, steek rechts de weg over en volg de weg tussen de panden van Intergamma en ECI.  Na 75 meter steek je de weg links over en loop je de Philipsstraat in. Je loopt hier tegen een stroomhuisje aan dat prachtig beschilderd is met streetart. Achter het stroomhuisje kan je een pad volgen over de Liniedijk, maar je kunt er ook voor kiezen om het verharde Mosselpad te volgen. Aan het einde ga je rechtsaf en loop je 150 meter parallel aan de A28. Na het passeren van het Valleikanaal en de fietstunnel sla je rechtsaf en na 50 meter links het Inundatiepad in. Loop dit pad helemaal af (800 meter) totdat je aan de linkerkant twee heuvels bent gepasseerd. Wil je de route inkorten, dan kan je de eerste weg rechts nemen (klinkerweg langs boerderij ‘t Scham) en helemaal aflopen. Aan het eind sla je weer rechts en pak je de route op bij het kopje ‘Nieuwe natuur op landgoed De Horst’.

Schammer, inundatie en de ‘kommen’

De 60 kilometer lange Grebbelinie liep dwars door Leusden. Bij de aanleg van de Grebbeliniedijk in de achttiende eeuw werden komkeringen aangelegd om het water van de inundaties tegen te houden. Er waren in 1940 in totaal elf kommen, elk met een keerkade.
De Zesde Kom, ofwel de Voetpadkom, lag op Stoutenburgs (de Schammerpolder), Hoevelakens (rondom Koedijkerweg) en Amersfoorts (de wijk Schuilenburg) grondgebied. Het inundatiegebied van de Zesde Kom lag in 1939/1940 zowel langs het Valleikanaal als langs de Barneveldse Beek (in vroeger tijden Vlier- of Flierbeek genaamd). De hoger gelegen Hooge Weg (nu Hogeweg) van Amersfoort naar Hoevelaken diende vanaf de tweede helft van de negentiende eeuw als keerkade. Begin november 1939 werd de inundatie hier voorlopig gesteld op 2 meter boven NAP en moesten achttien gezinnen uit deze kom evacueren. In januari 1940 echter werd besloten het peil tot 2,5 meter boven NAP te laten stijgen waardoor die maand nog eens honderdvijftig personen moesten vertrekken [bron: boek Dorpen op Drift, Jose Huurdeman]

Na de heuvels gaat er een klein verhard wandelpad naar rechts. Je loopt nu richting een vogelkijkscherm waar je een prachtig uitzicht hebt over de Schammerplas.

Let goed op: als je de route binnen het broedseizoen van 15 maart tot 15 juni loopt dan loop je nu 100 meter terug en kies je het pad dat voor de beek naar rechts gaat (bordje klompenpad en een groene pijl) en volg je het onverharde pad langs de Barneveldse Beek.

Buiten het broedseizoen sla je 50 meter na het vogelkijkscherm linksaf het weiland in en volg je het pad links richting de houten vlonderbrug. Aan het eind, op een T-splitsing ga je rechts en volg je het onverharde pad langs de Barneveldse Beek.

Aan het eind van het onverharde pad sla je rechtsaf, je volgt nu het hele Flierbeekpad. Sla aan het eind rechtsaf het Zesdekompad op. Je loopt dit pad helemaal af, alle zijpaden negerend. Op het eind ga je linksaf een klinkerweg op, langs de parkeerplaats van de hockeyclub richting de Horsterweg, hier ga je rechts.

Nieuwe natuur op landgoed De Horst

Je volgt 50 meter de Horsterweg. Aan de linkerkant zie je ‘nieuw’ aangelegde natuur op landgoed de Horst. Medio 2021 kan je hier wandelen.

Loop richting de Horsterbrug en steek na de brug direct linksaf de weg over het pad op langs het Valleikanaal. Je kunt kiezen om vlak langs het water te lopen (door het klaphek) of het pad rechtdoor. Als je bij het fietsbruggetje bent, sla je rechtsaf de Bruggeschans op en volg je het fiets- en wandelpad. Na 600 meter loop je onder de weg door. In de eerst volgende bocht naar links steek je de weg over en ga je het fiets-/voetpad in, dit is de Bouwdriest. Aan het eind ga je op de T-splitsing rechtsaf en loop je richting het fietspad. Volg dit fietspad over een bruggetje en steek de Eikenlaan over. Loop rechtdoor (je ziet nu de Jumbo borden en sla na de bocht direct rechstaf het paadje in. Je ziet nu het winkelcentrum met de lokale horeca waar je lekker kunt bijkomen.

actieve map

Wandelen door de Schammer

Verken de route op de kaart en ontdek de beste stops voor eten, drinken en bezienswaardigheden.

Download de routekaart in GPX

Start van route Wandelen door de Schammer

De Biezenkamp 4A, 3831 JA Leusden, Netherlands
Open startlocatie in Google

ontdekken

Deze bezienswaardigheden kom je onderweg tegen

Langsde route ontdek je diverse bezienswaardigheden; gun jezelf de tijd om deze grondig te verkennen en bewonderen.

eten en drinken

Bezoek deze horeca langs de route