Wandelroute van Lockhorst naar de Hoge Klei

Wandeling over de flanken van de Amersfoortse Berg en de Leusderheide. De route brengt je door 5 verschillende bossen en kent flink wat hoogtemeters.

Beschrijving van de activiteit

Lengte: 13.8 km

Startpunt van de route

Je kunt deze route op verschillende punten starten. Leusdenaren kunnen het beste beginnen in het Lockhorsterbos of bij de IJsbreker (2km extra). Kom je van buiten Leusden dan is de parkeerplaats aan de Paradijsweg een goede optie. De beschrijving begint bij het oude bruggetje aan de Lockhorsterweg. Je loopt over de weg richting de spoorwegovergang en slaat hier rechtsaf richting Dorrestein. Na honderd meter ga je onder de snelweg door. Dit viaduct is een officiële plek voor graffitti-kunstenaars en je treft hier dan ook bijzondere kleurrijke schilderingen aan. Je loopt verder de weg af en slaat na het verzorgingshuis linksaf de Diamantweg op. Aan het eind ga je direct weer links de Smaragdweg op en hier steek je het spoor over. Let op: je moet de Arnhemseweg bij de verkeerslichten oversteken, dit is een drukke weg. Hierna ga je (aan de overkant) de Zandbergenlaan in. Deze loop je helemaal uit tot de bocht naar rechts, hier ga je linksaf het bos in (parkeerplaats).

Bosgebied Nimmerdor

Nimmerdor was onderdeel van een landgoed dat in de 17de eeuw eigendom was van jonkheer Everard Meijster. Deze jonkheer staat bekend als de Dolle Jonker, omdat hij een aantal Amersfoortse burgers zo gek kreeg om een kei van zijn landgoed naar de Varkensmarkt te trekken. Sindsdien hebben de Amersfoorters de bijnaam ‘keientrekkers’.

Je loopt langs de parkeerplaats (links) en een hek van de tennisbaan (rechts). Na dit hek ga je het eerste zandpad rechts. Je loopt nu alsmaar rechtdoor en negeert zijpaden. Na 800 meter kom je uit op een fietspad, hier ga je rechtsaf. Je loopt het bos uit. Hier moet je even opletten: je gaat een paar meter naar links en dan direct rechts richting de flats. Je moet uitkomen aan de linkerkant van de meest linker flat, dit is de Einsteinstraat. Na een paar meter kom je op een dubbele Y splitsing, ga hier linksaf de Buijs Ballotstraat in. Je loopt deze mooie straat helemaal uit tot aan de Pasteurstraat, hier sla je links richting de rotonde. Je steekt de rotonde van de Leusderweg over en loopt het kleine parkje in richting de vijver. Op de Leusderweg zitten winkels en horeca. Ga langs één van beide kanten om de vijver en slaat nu linksaf de Kapelweg op. Na 100 meter ga je rechtsaf het fietspad op het bos in. Je zit nu in Klein Zwitserland.

Klein Zwitserland

Op de Amersfoortse Berg ligt Klein Zwitserland. Dit is een bos van 36 hectare aan de zuidkant. Het hoogste punt is 40 meter boven NAP. Hierbinnen vind je de Galgenberg, een plek waar ooit de galg van Amersfoort stond. Het is een leuk bosgebied met veel paadjes en bruggetjes.

Je loopt het fietspad (Sint Eustatiuspad) helemaal af naar boven. Na ongeveer een kilometer loop je parallel aan de Genestetlaan verder naar boven tot aan de Stichtse Rotonde. Hier ga je linksaf. Op de brug heb je een ver uitzicht over Leusden en de Gelderse Vallei. Je kunt zelfs de twee windmolens van Ede aan de A30 zien.
Volg de weg en loop met de bocht mee naar rechts. Na het Fletscher hotel sla je linksaf de Hoge Kleiweg in. Negeer het bordje ‘Eigen weg’ en loop rechtdoor. Aan het eind steek je een zandwal over en loop je langs de oude afgedekte zandafgraving. Hier neem je het eerste pad links. Je hebt nu de golfbaan aan je rechterhand.

Bosgebied de Hoge Klei en Oude Kamp

Aan het eind van de Hoge Kleiweg is er aan het eind van de Tweede Wereldoorlog begonnen met het afgraven van zand voor metsel en specie. Deze afgraving was een minder bekende en bestond uit stuwwalzand met zand en grind. Het grind had een enorme aantrekkingskracht op geologen want er was veel te vinden. In 1968 is de afgraving  als vuilstort in gebruik genomen. Hier doen veel verhalen de ronde over. Zo werd er ‘s nachts ook gestort en werd er veel illegaal gedumpt. In 1992 in de stort gesloten en afgedekt. Er leven veel dieren rondom de voormalige vuilstort.

Loop het pad naar beneden. Op de kruising met meerdere paden (en golfbanen) sla je rechtsaf en volg je het oude bospad. Het is belangrijk dat je in zuidelijke richting loopt. Na ongeveer 500 meter draait het pad naar rechts en na de bocht ga je direct links. Je loopt tussen twee banen door en ‘duikt’ dan het bos in. Volg het pad en ga het tweede pad weer links. Je komt nu uit bij een afgesloten oprit. Aan het eind van deze weg ga je langs het hek, hier vind je een informatiebord over De Oude Kamp, een militair oefenterrein. Je slaat nu linksaf de Kolonel H.L. van Rooyenweg op en steekt de A28 weer over. Ondanks dat je hier een kilometer langs de openbare weg loopt heb je een prachtig uitzicht over de bossen van Landgoed Den Treek. Aan je rechterhand passeer je militair oefenterrein de Leusderheide. Dit is een enorm gebied van veel archeologische waarde. De zijweg rechts achter het rode hek loopt helemaal door tot aan Aart Jansen (Bergzicht). In de jaren 70 werd hier veel parachute gesprongen. Helaas is het gebied nu afgelosten.

Aan de linkerkant loop je langs Madlogco, het Materieellogistiek Commando van de landmacht. Het voet- en fietspad gaat op het eind aan de linkerkant verder. Steek hier bij de verkeerslichten de Doornseweg (N227) over en ga direct rechts. Bij het eerste witte houten hek van landgoed Den Treek ga je linksaf het bos in.

Willemijntjeshoef Den Treek

Je loopt nu in het gebied Willemijntjeshoef op landgoed Den Treek, het grootste bos op de route. Dit is één van de zes dunningsvakken in het bos. Een groot gedeelte van de Mountainbikeroute Leusden Blauw is hier aangelegd. Let hiervoor goed op als je het bos inloopt: links komen de fietsers uit het bos.

Je loopt het pad af. Na ongeveer 800 meter ga je, nadat je een bord bent gepasseerd rechtsaf. Je loopt over een open vlakte en neemt het tweede pad links (paardenpad). Kom je uit op een fietspad dan ben je te ver gelopen. Aan het eind van het pad passeer je weer de MTB route. Hierna ga je linksaf richting de Droogmakerij / het Vogelwater . Hier staat een mooi bankje om te zitten. Je loopt linksom het meer heen en na 100 meter sla je linksaf een klein paadje in richting de heide. Je steekt de heide over, gaat bij het fietspad naar links en daarna het eerste zandpad rechts. Aan he linkerhand ligt het Hazenwater, een prachtig stuk ‘nat’ natuurgebied. Je volgt het zandpad en je houdt na 800 meter (voor de MTB route) links aan. Het pad gaat over heuvels maar je blijft zoveel mogelijk links lopen. Je komt uit op een T-splitsing en gaat hier links. Na de afdaling gaat het pad naar rechts. Aan het eind sla je linksaf het fietspad op. Na tweehonderd meter ga je voor de slagboom rechtsaf het bos in, dit is ook de start vanaf parkeerplaats Paradijsweg.

Start parkeerplaats Paradijsweg

Volg dit pad net zo lang totdat je langs boerderij Kikkerhoeve het bos uitloopt. Na het oversteken van een weiland steek je de Arnhemseweg (N226) over en slaat linksaf. Na ongeveer 150 meter en na het passeren van de Schutterhoeflaan ga je rechtsaf een boslaan in. Deze laan loop je helemaal af. Aan het eind, na een bocht naar rechts en voor de brug over de Heiligenbergerbeek, sla je linksaf een smal paadje in richting de spoorlijn. Steek de spoorlijn over en ga via een trap het Lockhorsterbos in. Je loopt nu langs de beek het bos door. Aan het eind van het zandpad kom je uit bij de oude brug.

Het Lockhorsterbos

Het Lockhortserbos was in 1927 de eerste aankoop van Stichting het Utrechts Landschap. Het bezit een grote variatie aan boomsoorten. Het bos wordt aan de oostkant begrensd door de Heiligenbergerbeek. Het water is erg schoon omdat het wordt gevoed door kwelwater van de Utrechtse Heuvelrug. In drogere perioden wordt ook water ingelaten van het Valleikanaal. De Bruinenburgersluis speelt hierin een grote rol. Het bos is tevens een losloopgebied voor honden.

actieve map

Wandelroute van Lockhorst naar de Hoge Klei

Verken de route op de kaart en ontdek de beste stops voor eten, drinken en bezienswaardigheden.

Download de routekaart in GPX

Start van route Wandelroute van Lockhorst naar de Hoge Klei

Lockhorsterweg 4, 3832 RA Leusden, Netherlands
Open startlocatie in Google

ontdekken

Deze bezienswaardigheden kom je onderweg tegen

Langsde route ontdek je diverse bezienswaardigheden; gun jezelf de tijd om deze grondig te verkennen en bewonderen.

eten en drinken

Bezoek deze horeca langs de route